Arve H.
Virker som om de fleste kameraprodusenter har tatt til fornuft og gått ned på megapixel på kompaktkameraene fra 12-14 megapixel ned til 10-12 megapixel. Så dette hysteriet om flere MP er kanskje nod maks nå.
#1
#1
Alexander Ø.
Det gjelder nok de fleste high-end kompaktene ja. Selv jeg glad for den utviklingen.
Men ryktene sier at oppfølgeren til Sony Alpha 700 vil få 24 mpx på crop-format :P
#2
#2
-
Avsluttet konto 26199
Høy piksletetthet kan etter hva jeg forstår brukes til mer enn å hente ut høy detaljoppløsning -- f.eks. utjevning av støy, utjevning av skråstilte linjer/kanter, det gir en mer finstilt matrise for korrigering optiske feil, det kan brukes til softwarebasert bildestabiliering osv.

Så megapiksler er mer enn megapisker ...

Asle F.
Men dei siste åra har dei ikkje vore brukt til anna enn markedsføring....
-
Avsluttet konto 26199
He he, så lenge høyere tall oppfattes som bedre, må det vel bli slik!
Arve H.
Er vel en grunn til at de setter ned pixelantallet. Eks Canon G9 har 12MP mens G12 har 10MP. Ser det er mange andre leverandører som gjør det også.
-
Avsluttet konto 26199
På samme vis som det er en grunn til at andre øker pikselantallet ...

Jeg er nok ikke den eneste her på forumet som mangler kunnskaper om sensorteknologi, så jeg vet kort og godt ikke hvorfor de ulike valgene blir gjort, og om det er med hensyn til stillbilder, video osv. Det jeg vet er hentet fra populariserte framstillinger, med den mangel på presisjon som dette innebærer.

Runar G.
Er jo relativt enkelt, trenger ikke sette seg stort inn i hvordan det fungerer så lenge man husker på grunnregelen:

Høyere digital oppløsning = høyere optisk oppløsning. Lavere oppløsning på samme sensorstørrelse = mer lys per piksel.

Er ikke så enkelt å si hva som er best derimot, da man har forskjellige bruksområder, forskjellig behandling av signaler etc.
Se f.eks på D3/D3s og D3x, D3x har jo 12MP mer enn D3s. Så tydelig det er bruksområder der oppløsning er avgjørende. (Ikke like gjeldende for kompaktkamere, der har man jo stort sett samme bruksområde).
-
Avsluttet konto 26199
Men så har du forskjellige sensortyper og konsruksjoner, typer mikrolinser som samler lyset, bakbelyste sensorer hvor ingen elektronikk skygger for det lysfølsomme arealet, og ikke minst signalbehandlingen. Det er ikke mange år siden vi trodde at aps-c sensorer med opp mot 20 Mp eller mer umulig kunne gi støysvake bilder ved høye ISO-verdier, eller at kompaktkameraer med 12-16 Mp skulle gi noe annet enn grøt i svakt lys. Grunnregelen står ved lag (større areal samler mer lys, og gir mindre feil), men det skjer også så mye annet på denne fronten.
Runar G.
Det mest spennende nå er vel å se hvordan en APS-C EXR-sensor fungerer i praksis (X100 har 12MP APS-C EXR). Har jo sett effektene av High Dynamic Range på EXR kompaktkamera, og den er relativt markant.

Og Foveon X3 blir jo markant oppgradert når det nå kommer i Sigma SD1, her har man 15.3MP til hver farge, der en 15MP ville hatt 25% til blå, 25% til rød og 50% til grønn.
Så er ikke så feilaktig å si at sensoren faktisk er 46MP

Antar man vil se en del SD1 bli konvertert til Canon EF-fatning med tiden.
Per Inge Ø.
Runar G skrev:
Er jo relativt enkelt, trenger ikke sette seg stort inn i hvordan det fungerer så lenge man husker på grunnregelen:

Høyere digital oppløsning = høyere optisk oppløsning. Lavere oppløsning på samme sensorstørrelse = mer lys per piksel.


Det siste forutsetter at fotodiodene, som samler det innkommende lyset, også er større eller at hver enkelt diode av andre grunner kan samle mer lys. En slik grunn er bruk av mikrolinser. Et større opptaksformat vil i utgangspunktet kunne samle mer lys pr. piksel, men da gitt at denne forutsetningen om at hver diode samler mer lys er oppfylt.

Noen hevder at det ikke er lys pr. piksel som er viktig, men lyset som faller inn over hele flaten. De argumenterer derfor med at det ikke gjør noe om signalet fra hver enkelt diode er av lavere kvalitet, dersom man har tilstrekkelig informasjon til å "balansere ut" lavere kvalitet pr. piksel. Jeg har en voksende mistanke om at disse tar feil, og at store fotodioder med et gunstig signal/støyforhold og høyere kvalitet pr. piksel byr på fysiske kvaliteter som ikke kan oppnås i samme grad med mange piksler og lavere kvalitet pr. piksel.

Husk også at de samme tekniske forbedringene som kan gjøres på mindre brikkestørrelser også kan gjøres på større. Dermed vil styrkeforholdet vedbli å gå i den større brikkens favør. En større brikke kan derfor lages med høyere pikseltall før kvaliteten går ned. Her kommer naturligvis andre faktorer inn, som signalveier og kjøling for å nevne to, så disse avveiningene er aldri enkle.

Per Inge Østmoen
Åpne uskalert versjon i eget vindu